Priima Yrityslaskennan blogi
  • Etusivu
  • Blogi
  • Yrityksen talouden vuodenvaihde – Mitä huomioida ja mistä apua?

 

Tilaa blogikoosteet sähköpostiisi

 

17.12.2018 21:10

Yrityksen talouden vuodenvaihde – Mitä huomioida ja mistä apua?

Monessa yrityksessä talouden vuodenvaihdetoimenpiteet ovat juuri nyt käynnissä. Mitä pitää muistaa ja huomioida vuosittain?

  • vuodenvaihteen lähtevät ja tulevat laskut sekä niiden päättäminen edellisen vuoden osalta
  • tositteiden/kuittien etsiminen ja koonti
  • tilinpäätösdokumenttien koonti mm. yrityksen tilit, luotot, sijoitukset, vapaaehtoiset eläkevakuutukset ja tilinkäyttöoikeudet
  • vaihto-omaisuuden inventointi
  • tilinpäätöksien tekeminen, tase-erittelyt ja veroilmoitukset. 
  • alkavan vuoden budjetti valmiiksi

HUOMAATHAN TÄMÄN! Vuoden vaihde tuo 2019 vuonna mukanaan myös muita edeltävistä vuosista poikkeavia uudistuksia.

  • Verokortit uudistuvat
  • Luontaisetujen (esim. autoedun) arvo saattaa muuttua
  • Vakuutusmaksuprosentit voivat muuttua
  • 01/2019 siirrytään palkanlaskennassa tulorekisteriin.
  • Vuoden 2018 vuosi-ilmoitukset on tehtävä.

Joku voisi kuvata yrityksen talouden vuodenvaihdetta kiireelliseksi. Kiireen tuntuun ei kuitenkaan kannata itseänsä lietsoa. Avuksi voi pyytää tilitoimiston ammattilaiset. Myös digitaaliset järjestelmät helpottavat rutiinitöiden hoitoa, kun manuaalisen työn määrä vähenee ja aikaa säästyy tätä kautta.

 

Digitaalisesta taloushallinnosta apua yrityksen talouden ruuhkahuippuihin

Arki on helpompaa, kun manuaalisen työn määrä on vähäistä ja toimenpiteet eivät ole muistinvaraisia. Digitaalisella taloushallinnolla saadaan merkittävä ajansäästö esimerkiksi ostolaskuprosessissa, kun monta päällekkäistä työvaihetta jää pois.

  • Kirjanpito on luettavissa reaaliaikaisesti. Myös raportointitiedot ovat helposti saatavilla ja monipuolisia.
  • Digitaalinen ja automatisoitu taloushallinto vähentää kirjausvirheiden riskiä.
  • Sähköisestä arkistosta tositteiden haku on huomattavasti nopeampaa ja helpompaa kuin kuittimapeista.
  • Varsinaisten taloustietojen lisäksi voidaan seurata tuottoja ja kuluja esim. kustannuspaikoittain.
  • Veroilmoitus ja tilinpäätökset saadaan laadittua entistä nopeammin suoraa ohjelmasta.
  • Pilvipalveluna toimivat kirjanpito-ohjelmat mahdollistavat joustavat työaikajärjestelyt. Töitä pääsee tekemään tarvittaessa kotoa, vapaa-ajan asunnolta tai missä ikinä oletkaan.

 

Tilitoimiston kanssa samassa digitaalisessa kirjanpito-ohjelmassa

Digitaalisessa taloushallinnossa toimintojen tehostumisen lisäksi mahdollistuu yrityksen toimintojen joustava organisointi.  Mikä parasta, voit työskennellä samassa järjestelmässä tilitoimistosi kanssa ja näet kirjanpitosi mm. reaaliajassa. 

Mitä yhteiskäyttöiseen tilitoimiston sähköiseen taloushallinto-ohjelmistoon siirtyminen vaati yritykseltäsi?

Sähköiseen taloushallintoon siirtyminen tilitoimiston yhteiskäyttöisellä taloushallinnon-ohjelmalla on yksi vaihtoehto, joka on mutkatonta ja vaivatonta. Yksinkertaisuudessaan tarvitset nämä asiat; tietokoneen, Internet-yhteyden, digitaalisen tilitoimiston sekä sopimuksen palveluntarjoajan kanssa.

Yrityksen koko taloushallinto voidaan hoitaa kokonaan tai osittain ulkoistettuna tilitoimiston ja asiakkaan yhteiskäyttöisellä taloushallinnonohjelmalla. Myös työnjakoja voi olla erilaisia. 

Helppoa! Ihan oikeasti.

 

Kirjanpito on yrityksen perustoimenpide ja velvollisuus. Osaatko hyödyntää sitä liiketoimintasi tueksi?

Digitaalisuuden lisäksi talouden vuodenvaihdetoimenpiteisiin saa apua myös asiantuntijatasolla. Mistä on kyse?

Yrityksen kirjanpito on tehtävä luotettavasti. Verotus perustuu ostovelkojen ja myyntisaamisten määrään ja kirjauksia pitää voida tarkastelle aika- sekä asiajärjestyksessä. Tilinpäätös on tehtävä oikea-aikaisesti ja kirjanpitolakia noudattaen. Tilinpäätöksen jälkeen on hyvä käydä yrityksen talouden tunnusluvut läpi miettien ja analysoiden ja ottaa menneestä ohjenuora tulevaan kauteen.

Ennustaminen, budjetointi, suunnittelu ovat avain-asemassa liike-elämässä, mutta kiireen keskellä nämä jäävät prioriteetti-listan alimmaiseksi. Mitä, jos tilitoimiston koulutetut yritysneuvojat auttaisivat?

Yritysneuvontapalvelu perustuu reaaliaikaisesti saatavilla oleviin asiakkaan taloustietoihin eli faktoihin asiakasyrityksen tilanteesta. Yritysneuvoja auttaa asiakkaita mm. kustannuslaskennassa, hinnoittelussa, kannattavuuslaskennassa, budjetoinnissa ja budjettiseurannan laskelmissa.

Taloushallinnosta saatua tietoa tulisi siis hyödyntää liiketoiminnan johtamiseen. Asiakasyrityksen ja tilitoimiston välinen yhteistyö on ihmisten välistä kanssakäymistä, tiedon tuottamista, analysointia ja jakamista.

Priima Yrityslaskenta on tukena asiakkaan arjessa ja neuvonantajana päätöksenteon hetkellä.

 

Olisiko näistä apua? 

Mitä tilinpäätös sisältää? Lataa maksuton opas. Oppaan lataaminen ei sido sinua mihinkään.

 Lataa opasopaskuva_talouden_analysointi-1-1-1

Kehitä ja ohjaa liiketoimintaasi talousinformaation avulla! Oppaan tavoitteena on kertoa tilinpäätöksen dokumenttien merkityksestä yrityksen johdolle.

 

 

Tutustu myös aiempiin blogeihimme:

 

Takaisin blogiin