Priima Yrityslaskennan blogi
  • Etusivu
  • Blogi
  • Ulkoistettu palkanlaskenta – mitä palkanlaskijalta voi odottaa?

 

Tilaa blogikoosteet sähköpostiisi

 

7.11.2018 10:16

Ulkoistettu palkanlaskenta – mitä palkanlaskijalta voi odottaa?

 

Palkanlaskijan rooli asiakasyritykselle

Tilitoimistossa palkanlaskijan työnä on hoitaa asiakasyritysten

  • palkanlaskentaa,
  • viranomaisilmoituksia,
  • HR-tehtäviä,
  • palkanlaskennan aloittamisen käyttöönottoja,
  • asiakasyhteistyön kehittämistä sekä
  • palkanlaskentajärjestelmien ylläpito- ja kehitystöitä.

Palkanlaskijan on siis hallittava sekä toimisto-ohjelmien että palkanlaskentaohjelmien käyttö. Hänen on osattava soveltaa palkkoihin liittyvää keskeistä työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia. Osaa asiakkaista palvellaan myös muulla kuin suomen kielellä, joten palkanlaskijalta edellytetään hyvää kielitaitoa.

Ohjelmien teknisten päivitysten sekä lakien ja asetusten muuttumisen takia jatkuva kouluttautuminen on erityisen tärkeää palkanlaskijoille. Koulutusta tarvitaan siis niin teknisen taidon ylläpitämiseen ja kehittämiseen, lain ja asetusten vaatimiin asioihin kuin myös asiakaspalvelun ja oman ajankäytön tehostamiseen.

Vaikka yritys olisi ulkoistanut pelkästään palkanlaskennan tilitoimistolle, usein palkanlaskijalta kysytään asioita myös HR-puoleen liittyen. Tämän takia henkilöstöhallinnon täsmäkoulutukset esimerkiksi luontoisetujen käsittelyyn, työsuhteeseen, työsopimuksiin, lomautuksiin ja poissaoloihin liittyen ovat omiaan lisäämään ammattitaitoa HR-puolella.

 

Mistä tiedät tämän hetkisen palkanlaskentasi tason?

Jotta voit tietää yrityksesi palkanlaskennan tämän hetkisen tason, on sinun hyvä kysyä itseltäsi muutamia kysymyksiä:

  • Toimiiko sinun yrityksesi palkanlaskenta niin kuin pitääkin?
  • Vaihtuuko palkanlaskennan vastuuhenkilö turhan tiuhaan?
  • Onko ohjelmistoissa viimeisimmät päivitykset?  Osaatteko ottaa ohjelmasta kaiken hyödyn irti?
  • Onko palkanlaskijasi perillä työehtosopimukseen tulleista muutoksista?
  • Päivittääkö palkanlaskija osaamistaan?
  • Ovatko varahenkilöjärjestelyt turvalliset? 
  • Onko ulkoistettu palkanlaskenta kustannustehokas ratkaisu?

Mikäli näin ei ole, kuluu yritykselläsi todennäköisesti turhaa aikaa esimerkiksi palkkatapahtumien käsin kirjaamiseen, vaikka se voisi hoitua ohjelmallisesti nopeamminkin. Aikaa saattaa mennä myös virheiden korjaamiseen, ja pahimmassa tapauksessa palkkoja voidaan joutua oikaisemaan vuosikausien ajalta, jos palkanlaskenta ei olekaan mennyt kaikkien lakien ja TES-asetusten mukaan.

 

Ulkoistettu palkanlaskenta luotettavissa käsissä

Jos palkanlaskijan osaaminen on ajantasalla. palkat hoidetaan ajallaan ja oikein. Palkanlaskentapalvelu on nopeaa, asiantuntevaa ja palkanlaskija tietää ja ennakoi tulevien muutosten vaikutukset palkanlaskentaan.

Jos olet pohtimassa palkkahallinnon ulkoistamista, huomioi tilitoimiston valinnassa myös se, että tilitoimisto ylläpitää henkilöstön osaamista koulutuksin sekä sitouttaa nämä työyhteisöön työhyvinvoinnin huomioimalla. Palkanlaskijasi työhyvinvointi ja motivaatio loistavat varmasti sinulle asti hyvin tehtynä työnä ja erinomaisena asiakaspalveluna.

 

Mitä seuraavaksi?

 

Sinua saattavat kiinnostaa myös aiemmat blogimme:

Klikkaa ja lue lisää meistä:

Tutustu palkkapalveluumme Ota yhteyttä

 

 

Takaisin blogiin