Priima Yrityslaskennan blogi
  • Etusivu
  • Blogi
  • Liiketoimintakauppa – Myy tarpeetonta ja osta kiinnostavaa liiketoimintaa

 

Tilaa blogikoosteet sähköpostiisi

 

3.11.2020 9:05

Liiketoimintakauppa – Myy tarpeetonta ja osta kiinnostavaa liiketoimintaa

 

Liiketoimintakauppa eli liiketoiminnan ostaminen tai myynti on varsin tavanomainen keino kehittää yritystä. Ostajat ja myyjät kokevat kaupat useimmiten onnistuneiksi. Ostamalla voit kasvaa ja uudistua, myymällä taas vapauttaa aikaa ja rahaa.

 

Muista liiketoimintakaupan mahdollisuus rönsyjen kohdalla

Yrityskaupassa ei useinkaan luovuta koko yrityksestä, vaan vain tietyistä osa-alueista. Nämä strategiaan sopimattomat osat voivat olla palveluita, tuotteita, asiakkuuksia, tuotannon osia, toimipaikkoja jne. Kannattavuutta ja kilpailukykyä pyritään kehittämään vahvuuksien ja ydintoimintojen varaan. Myyjä halutaan saada vauhtia ja resursseja ydintoimintojen kehittämiseen rönsyistä luopumalla.

Ennen kuin siis lopetat koko osa-alueita, vaihtoehtona kannattaa aina selvittää myös niiden myyntiä, liiketoimintakauppaa. Liiketoiminnoilla voi olla arvoa jollekin toiselle yritykselle. 

 

Kartoita yritysoston mahdollisuuksia rohkeasti

Kasvu- ja kehittämishaluiset yritykset voivat tehdä toisten yritysten liiketoimintarönsyjen hankinnan kautta merkittäviä kasvu- ja kehityshyppäyksiä. Yrityksen strategisia toimia ei aina tarvitse luoda tyhjästä. Liiketoimintakauppa on loistava tapa olemassa olevan vahvistamisen lisäksi luoda uutta. Aina uutta ei tarvitse siis luoda tyhjästä.

Kasvuhakuisten yritysten kannattaa olla valppaana kiinnostavien ostokohteiden ilmaantuessa. Ostaja voi olla myös itse aktiivinen, jos havaitsee jollakin asiakkaallaan tai yhteistyökumppanillaan kiinnostavaa liiketoimintaa, jonka haluaisi ostaa. 

 

Miten helpotat liiketoimintakaupan prosessia?

Liiketoiminnan osan myyntiä ja ostoa helpottaa, jos sen kannattavuudesta on saatavissa laskentajärjestelmistä luotettavaa tietoa. Sen ja muun yrityskauppa-asiantuntijan kanssa laadittavan aineiston avulla kaupan kohdetta voidaan esitellä potentiaalisille ostajille. Myytävä liiketoiminta pitää pystyä esittelemään niin, että potentiaalinen ostaja voi arvioida kannattavuuden, jos se siirtyy kaupassa hänen omistukseensa. Ostajan tulisi nähdä liiketoimintaosto investointina, josta saa tuoton, kun ostokohde sopii omaan strategiaan ja panostetaan oston jälkeen liiketoimintojen kehittämiseen.

Kuten yrityskaupassa aina, kannattaa ensin keskustella asiantuntijoiden kanssa ja valmistautua ostoon tai myyntiin hyvin parhaan tuloksen saamiseksi. Asiantuntijan tekemä liiketoiminnan arvonmääritys on ensimmäinen askel, joka helpottaa ja nopeuttaa kaupankäyntiä.

 

Lisäapua webinaaritallenteesta?

Pidimme webinaarin "Kehitä liiketoimintaasi yritysostolla. Kuinka yritysosto tapahtuu?" Nyt myös sinä voit päästä mukaan webinaariin katsomalla sen tallenteen. Käydään läpi mm. potentiaalisten ostokohteiden löytäminen ja ostoprosessin eteneminen.

Tallenteen asiantuntijana toimii yrityskauppojen tutkijatohtori ja asiantuntija Juha Tall. Parikymmentä vuotta yrityskauppojen parissa toimineella Juhalla on näkemystä siitä, miten yritystä tulee valmistella ja kehittää tulevaan yrityskauppojen näkökulmasta. 

Yrityksen ostaminen-1

Katso webinaaritallenne

 

Muita vinkkejä:

Olisko aiemmista blogeistamme apua onnistuneiden liiketoimintakauppojen takaamiseksi?

Voit myös kysyä suoraan asiantuntijoiltamme tai tutustua palveluihimme.

Jätä yhteydenottopyyntö

Tutustu yrityskauppapalveluihin

 

Takaisin blogiin