Priima Yrityslaskennan blogi
  • Etusivu
  • Blogi
  • Kannattaako oman yrityksen myynti korona-ajassa?

 

Tilaa blogikoosteet sähköpostiisi

 

25.5.2020 10:55

Kannattaako oman yrityksen myynti korona-ajassa?

Omistajavaihdoksessa yrityksen tai liiketoiminnan omistuksesta vaihtuu yli puolet (50 %). Monelle yrityksen myynti tai sukupolvenvaihdos ovat ajankohtaisia asioita, vaikka korona pääsi kaikki yllättämäänkin. Kannattako oman yrityksen myynti korona-ajassa?

 

Aika ennen ja jälkeen koronan

Ehkäpä alkuun on hyvä todeta, että kirjoittaessani en tiedä, millainen koronan tilanne on sinun tätä lukiessasi. Vielä on epäselvää, olemmeko covid-19-pandemian alussa, keskivaiheilla vai lopussa. Voimme kuitenkin todeta, että jako aikaan ennen ja jälkeen koronan on jo olemassa.

Ennen koronaa Suomessa elettiin kohtuullisen vakaassa tilanteessa. Pitkään odotettua nousukautta ei tullut, mutta ei oikeastaan mitään muutakaan. Vakauden keskellä omistajavaihdokset olivat tasaisessa noususuhdanteessa.

Koronan jälkeisestä ajasta tiedämme jo sen, että toimintaympäristömme on muuttunut lopullisesti. Esimerkiksi etätyötä jatketaan monissa yrityksissä koronan jälkeenkin – tulihan se nyt testattua toimivaksi.

Tarve omistajavaihdoksille oli ja on olemassa ennen ja jälkeen koronan. Yrityksiä myydään ja niitä halutaan ostaa. Yrittäjät ikääntyvät ja eläkkeille siirrytään yhä. Joskus yritystä lähdetään myymään, sillä koetaan, että "tämä on nyt nähty"; Yrityksestä on saatu, mitä siitä on haluttu ja sille on annettu, mitä on pystytty. Ajatus siitä, että halutaan tehdä jotain muuta, on yleistyvä ja inhimillinen syy oman yrityksen myynnille. Mikroyrityksiä suuremmat yritykset tahtovat usein myydä liiketoimintaosa-alueita, kun resursseja halutaan vapauttaa ja keskittää toisaalle. Ostajat puolestaan haluavat edelleen ryhtyä yrittäjiksi ja kasvattaa tai laajentaa jo olemassa olevaa liiketoimintaa. Omistajavaihdosten tarvetta korona ei muuta mihinkään.

 

Tulevaisuuden rakentaminen ja kirkastaminen ovat hyveitä yrityksen myynnissä edelleen

Poikkeustilanteessa jako pysyvien ja muuttuvien asioiden välillä hämärtyy. Moni ottaa aikalisän ja jää katsomaan, mihinkä maailman tilanne ja tätä myötä yritysten tilanne kehittyy. Yrityskaupat saatetaan laittaa ns. holdiin, odotustilaan. Jokaisen yritystään myyvän tahon olisi kuitenkin tärkeä muistaa tehdä valmistelevia toimenpiteitä onnistuneiden yrityskauppojen takaamiseksi myös tässä ajassa. Kaupaksi menevät tulevaisuuteen uskovat ja sen eteen töitä tekevät yritykset.

Mikäli haluat myydä yrityksesi, on tärkeää muistaa, ettei kauppoja synny, jos uskoa ja näkemystä tulevaisuudesta ei ole. Myyjäosapuolen on hyvä tarkastella omaa yritystä ja kysyä itseltään ainakin nämä kaksi kysymystä:

  • Miltä minun yritykseni näyttää ostajan silmin?
  • Miltä minun yritykseni näyttää ilman minua?

Erityisesti jälkimmäisen kysymyksen vastauksissa on eroja. Yrittäjä, joka on tehnyt jo alussa päätöksen siitä, että joskus myy koko liiketoiminnan, on luontaisesti kiinnostunut yrityksen tulevaisuudesta, kehittymisestä ja arvosta. Yritystä johdetaan ja rakennetaan niin, että siinä on mukana vain liiketoimintaan läheisesti liittyviä elementtejä. Myös niiden yrittäjien, joiden identiteetti on hitsautunut yhteen yrityksen kanssa, on tärkeä löytää vastaukset molempiin kysymyksiin. Jos oma yritystoiminta ja identiteetti ovat vahvasti kietoutuneita, oleelliseksi kysymykseksi nousee myös "mitä tapahtuu elämässäni yrittäjyyden jälkeisenä aika?"

 

Vinkit yrityksen myyntiin 

Korona sumentaa yritysten tulevaisuuden näkymiä entisestään ja vaikuttaa näin yrityskauppoihin. Monet yrityskaupoissa validit mittarit esimerkiksi arvonmäärityksessä eivät tässä tilanteessa päde. Siksi tärkeää on tietää, että yrityskauppoihin voi saada asiantuntevaa apua aina liiketoiminnan kehittämisestä oikeiden ostajien löytämiseen, kaupantekohetkeen ja luopumissuunnitelmiin.

Hyvä vinkki on muistaa vielä, että tällä hetkellä yksityisten ja julkisten rahoittajien resursseja on lisätty ja intoa auttamiseen tuntuu olevan. Myös pankeilla on mielenkiinto rakentaa asiakkuuksia, jotka kantavat korona-ajan jälkeenkin. Rahoituskriteerit ovat löysempiä ja monia asia on helpompi nyt kuin ennen koronaa. Nämä mahdollisuudet jokaisen yrityksen myyntiä suunnittelevan tulisi hyödyntää yrityskauppojen onnistumiseksi ja liiketoiminnan tulevaisuuden takaamiseksi. 

Loppuun todettakoon, että arjesta huolehtiminen, terveys ja hyvinvointi ajavat nyt kaiken edelle.  Yrityskauppoihin liittyvien kotitehtävien tekemistä pitää kuitenkin jatkaa. Ne yritykset, jotka eivät jää hold-tilaan, vaan tekevät valmisteluita, ovat ostajien silmissä erityisen kiinnostavia juuri nyt. 

 

Kuinka voisimme auttaa? 


Jätä yhteydenottopyyntö

Tutustu yrityskauppapalveluihin

 

Takaisin blogiin