Priima Yrityslaskennan blogi
  • Etusivu
  • Blogi
  • Asiakkaan ostaminen muuttuu – miten myydä älykkäästi?

 

Tilaa blogikoosteet sähköpostiisi

 

12.12.2017 8:00

Asiakkaan ostaminen muuttuu – miten myydä älykkäästi?

Tehokas myyntityö on luonnollisesti yksi yrityksen keskeisistä menestystekijöistä – siksi myyntityön onnistumiseen kannattaa panostaa! Asiakkaan ostoprosessi on muuttunut, eikä perinteinen ajatus asiakkaan tapaamisesta, tarjouksen tekemisestä ja sopimuksen allekirjoittamisesta enää riitä. Miltä tuo ostoprosessi sitten nykypäivänä näyttää?

Priima asiakkaan ostopolku

Jotta potentiaaliset asiakkaat tavoitetaan jokaisessa ostoprosessin vaiheessa, pitää heitä houkutella, opettaa, aktivoida ja innostaa markkinoinnin avulla. Jokainen vaihe vaati omanlaisensa taktiikan ja erilaisia työkaluja, joiden joukosta jokaiselle yritykselle kyllä löytyy omanlaisensa.

 

Markkinointi on yksi myynnin työkaluista

Keskeistä asiakkaan ostoprosessin ymmärtämisessä ja sitä vastaavan älykkään myyntityön tekemisessä on huomioida markkinoinnin kasvanut rooli. Tänä päivänä markkinointi on erottamaton osa myyntiä, ja etenkin taktinen markkinointi toimii tehokkaasti myynnin tukena. Keinoja vaikuttaa yllä kuvatun asiakkaan ostoprosessin vaiheisiin on monia ja valittavien taktiikoiden määrä saattaakin alkaa hirvittää. Tärkeintä on kuitenkin valita niistä omalle yritykselle sopivimmat taktiikat ja työkalut.

Jos kuitenkin tuntuu siltä, että markkinointi on itselle vieras maaperä, eikä oman talon sisältä löydy aiheen osaajaa, voi aina kääntyä markkinointikumppanin puoleen. Heidän kanssaan markkinointia voi kehittää ja toteuttaa luottamuksellisesti ja siten tukea myynnin tarpeita. Hyvä kumppani auttaa suunnittelemaan ja toteuttamaan tuloksellista markkinointia, jonka vaikutukset ovat mitattavissa kasvavana liidi- ja myyntimääränä.

 

Käytännön taktiikat ja työkalut ostoprosessin eri vaiheisiin

Älykästä myyntiä voi lähteä rakentamaan esimerkiksi näiden markkinointitoimenpiteiden avulla:

Säännöllinen sisällöntuotanto blogiin parantaa sivuston hakukonenäkyvyyttä ja mahdollistaa asiantuntijakuvan rakentamisen. Blogissa kannattaa kirjoittaa asioista, jotka helpottavat teidän kohderyhmää, vaikkapa tarjota apua heidän ongelmiinsa.

Tänä päivänä jokaisen yrityksen tulisi olla läsnä sosiaalisessa mediassa, sillä niin ovat kilpailijasikin! Siellä voit jakaa asiantuntijasisältöä ja osallistua ajankohtaiseen keskusteluun.

Hakukoneoptimoinnilla parannetaan verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneiden hakuluetteloissa. Käytännössä sisältöä rakennetaan ennalta määriteltyjen hakusanojen ympärille vastaamaan potentiaalisten asiakkaiden hakutermejä.

Ostoprosessin loppuvaiheessa olevaa kiinnostaa mitä muut tuotteesi tai palvelusi käyttäjät ajatteleva – heihin purevat asiakastarinat. Haastattele asiakastasi ja julkaise se ladattavana materiaalina sivustollasi.

Mikä näistä puree mihinkin ostoprosessin vaiheeseen? Mitä muuta voi tehdä asiakkaiden houkuttelemiseksi? Klikkaa tästä ja kuuntele webinaarimme aiheesta!

 

Älykäs myyntityö ei unohda ihmisiä

Myyntityö ei muutu älykkääksi vain päättämällä niin, vaan sen toteutumiseksi pitää tehdä konkreettisia tekoja. Hyvä ensimmäinen askel on luoda asiakasta kuunteleva ja ratkaisukeskeinen myyntitapa, jonka tavoitteena on tunnistaa asiakkaan ongelmat ja tarjota niihin parhaat ratkaisut. Tällaiseen ihmisläheiseen myyntiin liittyy vahvasti myös myyjien rooli organisaatiossa: he eivät ole resursseja, vaan ihmisiä, joita jokaista kiinnostaa ja motivoi erilaiset asiat. Siksi heidät kannattaa myös palkita onnistumisista eri tavalla.

Organisaatio, joka aidosti ymmärtää myynnin merkityksen, johtaa myyntiään systemaattisesti ja tavoitteellisesti. Tavoitteet ovat kaikille selvät, ja tekemistä pyritään jatkuvasti kehittämään asetetut tavoitteet mielessä. Käytännössä älykästä myyntiä tehdään siis suunnittelun, toteutuksen, tulosseurannan ja korjaavien liikkeiden avulla, joista syntyy taas päivitetty suunnitelma, jonka myötä prosessi alkaa alusta.

 

Haluatko lisätietoja?

Mutta miten ostopolku ja älykäs myyntityö oikeastaan nivoutuvat yhteen? Kuuntele maksuton webinaarimme, jossa avaamme ajatusta myyntisuppilosta esimerkkilukujen avulla.

Katso tallenne

Lue myös, miten tilitoimisto voi toimia koko liiketoiminnan kehittämisen kumppanina ja jätä halutessasi yhteydenottopyyntö asiantuntijoillemme!

Jätä yhteydenottopyyntö

Takaisin blogiin