Priima Yrityslaskennan blogi
  • Etusivu
  • Blogi
  • Yrityksen talouden tunnusluvut ja 4 kysymystä

 

Tilaa blogikoosteet sähköpostiisi

 

31.1.2018 13:55

Yrityksen talouden tunnusluvut ja 4 kysymystä

Miten hyödynnätte talousraportteja?

Onko tilinpäätös pelkästään verottajaa varten tehty pakollinen paha? Tämän päivän kilpailu- ja taloustilanteessa jokaisen yrittäjän tulisi olla kiinnostunut omasta liiketoiminnastaan niin, että kirjanpitäjän tuottamat raportit ja tulosteet ovat ohjenuora omalle yrittämiselle. Vähintä, mitä yrittäjän tulee tehdä tilinpäätöksen jälkeen on käydä yrityksen talouden tunnusluvut läpi miettien ja analysoiden niiden merkitystä omaan liiketoimintaan

Ei niin, että juututaan menneeseen, vaan niin, että luvuista saadaan ohjenuora tulevaan kauteen. Ajatuksena voi pitää lukua 20/80. Luku merkitsee painottamista menneen ja tulevaisuuden välillä. Käytetään 20 % analysoinnin ajasta menneeseen ja 80 % tulevaisuuteen. Jos et tee täydellistä tilinpäätösanalyysiä, suosittelen kuitenkin käymään tulosta läpi analysoiden ja jo aiemmin päätettyjä talouden tunnuslukuja seuraten.

 

Valitaanko painopisteet tulevaan?

  • Mietittekö valmistuneen tilinpäätöksen tunnuslukujen valossa tulevaa tilikautta ja teettekö selkeät suunnitelmat kehittämisalueista?
  • Analysoitteko, kuinka yritystänne tulee kehittää?
  • Löytyykö talouden tunnuslukujen valossa esim. kulupuolelta säästökohteita ja mietittekö, kuinka nuo säästöt tulee tehdä vahingoittamatta liiketoimintaa?
  • Onko markkinointi kulut karanneet käsistä?
  • Onko seurattu markkinoinnin tuomaa hyötyä?
  • Onko selvillä, kuinka paljon liikevaihto kehittyi mainoksen ilmestymisen jälkeen?
Liikevaihdon kasvu ei välttämättä näy heti. Jos kuitenkin kyseessä on toimiala, jossa mainostetaan tuotetta tai palvelua alennettuun hintaan, tulisi piikin liikevaihdossa näkyä heti mainoksen ilmestymisen jälkeen. Myös jatko tuolle mainokselle tulee olla positiivinen, ettei käy niin, että asiakkaat käyvät vain hintojen vuoksi ostamassa tuotteitamme ja palveluitamme. Palvelun ja asiointikokemuksen tulee olla hyvää, jotta asiakkaan mieleen jää positiivinen kuva yrityksestämme ja hänestä saadaan vakioasiakas myös ilman hinnan alennuksia.



Talouden tunnusluvut - seurataanko niitä aktiivisesti?

  • Onko teillä tilikausibudjettia tai jotain muuta mittaria, jolla seuraatte toteutumia?
  • Oletteko tehneet uudelle tilikaudelle toimintasuunnitelman yrityksen tunnuslukujen valossa?
Seurannan tulee olla jatkuvaa. Yrittäjän tulee käydä talouden tunnusluvut läpi heti kausituloslaskelman valmistuttua. Jos siellä on poikkeamia suunniteltuun, niin noihin poikkeamiin tulee puuttua välittömästi ja tehdä korjaavat toimienpiteet. Toimintasuunnitelma on yrittäjälle yhtä tärkeä kuin rakennuspiirustus talon rakentajalle. Toimintasuunnitelma tulee tehdä niin hyvin ja tarkkaan, että sitä voi käyttää kauden aikana johtamisen apuvälineenä, omana käsikirjana, oman muistin apuna tehtävistä toimenpiteistä sekä oppaana henkilökunnalle.

 

Osallistuuko henkilöstö kehittämiseen?

  • Oletteko käyneet yrityksen tavoitteet läpi henkilökunnalle? 
Usein henkilökunnasta löytyy yllättäviä vahvuuksia, jotka jäävät yrittäjältä hyödyntämättä. Suosittelen, että kysytte heidän mielipidettään ja ideoitaan yrityksen kehittämiseen. Tulette ihan varmasti yllättymään positiivisesti heiltä saamastanne hyödystä. Henkilökunta sitoutuu ihan eri tavalla muutoksiin ja tavoitteiden eteen työn tekemiseen, jos olette ottaneet heidät mukaan jo suunnitteluvaiheessa. Tästä saatte myös hyvän johtamisen työvälineen. Palavereissa asioiden läpikäynti ja palautteen anto toteutuneesta sitouttaa henkilökuntaa yritykseenne vielä tiukemmin. Työ on mielekkäämpää, kun tietää tavoitteet ja kuinka siihen päästään.
 
 
Olisiko tästä apua?
 
 
Tutustu yritysneuvontapalveluihimme

 

Takaisin blogiin